Әлемде әр түрлі өзгерістер, технологиялық және ғылыми жетілдірулер үнемі болып тұрады. Мүмкін, ХХІ ғасырдың ең үлкен және маңызды жетістігі смартфондардың пайда болуы мен таралуы болды. Алғашқы смартфондарды 1990 жылдардың басында, Apple 2007 жылы алғашқы iPhone шығарған кезде ғана жатқызуға болады, бірақ олар күнделікті өмірдің маңызды бөлігіне айналды. Смартфондар үнемі өзгеріп отырды. Соңғы жылдары олардың әртүрлі функциялары қосылды және жетілдірілді: жақсартылған камералар, жылдам Интернет байланысы, батареяның ұзақ қызмет ету мерзімі, жадтың жоғары қоры және т. б. Заманауи смартфондардың пайда болуы журналистикаға да әсер етті. Дәстүрлі журналистикада бүкіл процесс-түсіру, монтаждау, тарату – көптеген адамдар мен жабдықтарды қажет етеді. Бүгінгі таңда смартфоны бар журналист оқиғаны басынан аяғына дейін айтып, жолдағы әрбір қадамды өз бетінше өңдей алады. Смартфон бейне түсіруге, дыбыс жазуға, фотосуреттер түсіруге, бейнелерді өңдеуге, әңгімелер жазуға, қосылуға және Интернетте жариялауға мүмкіндік береді. Сонымен, қазіргі медиа жүйеде жаңа бағыт пайда болды – мобильді журналистика. Мобильді журналистика немесе mojo (mobile journalism сөзінің қысқасы) зерттеушілер мобильді құрылғылардың көмегімен аудиовизуалды мазмұнды жасау ретінде түсіндіреді. Мобильді журналистика аясындағы жұмыс тек смартфонды қолданумен шектелмейді. Гукиш мобильді контент құру құралдарына байланысты осы қызметтің 3 түрін анықтайды:
- smartphone journalism (смартфон-журналистика) — мазмұнды негізінен смартфон арқылы жасау;
- drone journalism (дрон-журналистика) — дронды пайдалану;
- wearable journalism журналистика)-денеге киілетін немесе киімге бекітілген камералары бар құрылғыларды пайдалану, мысалы, экшн камералары, камерамен жабдықталған көзілдірік (мысалы, Google Glass), дене камералары (мысалы, Narrative Clip).
Мобильді журналистика қазіргі әлемде белсенді түрде таралуда, нәтижесінде еркін авторлар осы бағытты қолдануды жөн көреді. Шилина М.Г. «желілік технологияларға негізделген Супернова интернет-медиа және мобильді журналистика әртүрлі елдерде СМЖ ұлттық нарықтарының үштен бірін алады, сонымен бірге контентті тарату (тілдік қолжетімділікті ескере отырып) тұрғысынан іс жүзінде жаһандық болып табылады» деп атап өтті. Мобильді журналистиканың мұндай танымалдылығын оның дәстүрлі журналистикаға қарағанда артықшылықтарымен байланыстыруға болады, оған мыналар жатады: қол жетімділік-телефонға жоғары сапалы суреттер, бейнелер мен аудио түсіру мүмкіндігі журналистке айтарлықтай ақша үнемдеуге мүмкіндік береді; икемділік пен тәуелсіздік-өз жұмысында тек мобильді жабдықты пайдаланатын, ешқандай жұмыс орнына байланбаған және редакторлық шеңбермен шектелмеген журналист; қауіпсіздік-ұялы телефондармен жабдықталған журналистер онша байқалмайды және «жабық жерлерге» кіре алады, оларға кіру бұрын қиын болған. Мұны мобильді құрылғыдан жасай отырып, журналист қауіпті жағдайларда назар аудармай, аз көрінеді. адалдық-смартфонды пайдалану адамдармен жақынырақ байланыс орнатуға мүмкіндік береді. Үлкен камералардың алдында адамдар жабық болады. Мобильді журналистиканың барлық артықшылықтарына қарамастан, құпиялылық, этика және шындық мәселелері оның эволюциясының ықтимал кемшіліктері болып қала береді. Бүгінгі таңда кез-келген адам смартфонға бейне түсіре алады немесе аудио жаза алады, бірақ жариялау немесе бөлісу мүмкіндігі не жасалып, таратылатындығын бақылаудың болмауына әкеледі. Басқа кемшіліктерге құрылғылардың технологиялық шектеулері жатады, атап айтқанда: шектеулі камера: смартфон камералары аз жарық жағдайында жақсы түсірілмейді, оларда оптикалық масштабтау жоқ, яғни қол жеткізу үшін кімге немесе не түсіру керек екеніне жақын болу керек.жақсы сапа. Ешқандай тұрақтандырғыш болмаса, олар «дірілдеген бейнені»шығарады. шектеулі дыбыс: түсірілім объектісінен алыстаған сайын жазу сапасы айтарлықтай төмендейді, ал сыртта түсірілім кезінде желдің ең аз екпіні кез келген жазбаны бұзуы мүмкін; Интернетке қосылуға тәуелділік; батарея зарядына тәуелділік; смартфонның шектеулі жады. Мобильді журналистика перспективалы бағыт болып табылады. Үнемі жаңа трендтер, жаңа қосымшалар, платформалар, мүмкіндіктер пайда болады. Смартфондар диагональ бойынша үлкейеді, қуатты, камералар сапаға ие болады, сондықтан мобильді журналистика жақын арада дамуға барлық мүмкіндіктерге ие. Портативті электронды құрылғылар өнердің бұл түріне мүмкіндік бергенімен, жаңалықтар журналистері, ұялы байланыс операторлары және әлеуметтік медиа платформалары жасаған жұмыс мобильді журналистиканың одан әрі дамуына бірдей ықпал етті. Байланыс операторлары да осы бағытты қолдау жөніндегі күш-жігерге қосылады. 2019 жылдың басында Verizon компанияның 5G жұмысын қамтамасыз ету үшін New York Times-пен ынтымақтастық туралы жариялады. Бастапқыда тек газет, New York Times, көптеген басқа баспа басылымдары сияқты, өз қызметін журналистиканың өзгермелі ландшафтына жақсырақ сәйкестендіру үшін өзгертті. Айта кету керек, мобильді журналистика дәстүрлі журналистиканы алмастырмайды, тек оны толықтырады. Осы бағыттардың әрқайсысының өзіндік артықшылықтары бар. Көптеген бұқаралық ақпарат құралдары өздерінің дәстүрлі репортаждарына қосымша ретінде мобильді журналистиканы өз құрылымына біріктірді. Қазіргі уақытта көптеген жаңалықтар корпорациялары мобильді журналистиканы әлеуметтік желілерде жариялаудың көп бөлігі үшін пайдаланады. Осылайша, мобильді журналистика салыстырмалы түрде жаңа, бірақ перспективалы бағыт болып табылады. Оның артықшылықтарына икемділік, қол жетімділік, тәуелсіздік және т.б. қазіргі заманғы медиада мобильді журналистика дәстүрліні толықтырады, бірақ оны алмастырмайды.
Мухтарова Іңкәр
Абылай хан атындағы ҚазХҚ және ӘТ университетінің журналистика мамандығының
1 -курс студенті